Πέμπτη 30 Αυγούστου 2012

Ταχύτητες μορίων και θερμοκρασία-πίεση.


Σε ένα δοχείο υπάρχουν Ν μόρια, ενός ιδανικού αερίου, με κάποιες τυχαίες ταχύτητες. Αν διπλασιαστούν (με κάποιο τρόπο) οι ταχύτητες όλων των μορίων, τι από τα παρακάτω θα συμβεί;
i)    Θα διπλασιαστεί και η ενεργός ταχύτητα των μορίων.
ii)   Θα τετραπλασιαστεί η μέση κινητική ενέργεια (λόγω μεταφορικής κίνησης) των μορίων του.
iii)  Θα διπλασιαστεί και η απόλυτη θερμοκρασία του αερίου.
iv)  Θα τετραπλασιαστεί η πίεση του αερίου.
......Να δικαιολογήστε τις απαντήσεις σας.

Τετάρτη 13 Ιουνίου 2012

Αυτεπαγωγή σε παράλληλη σύνδεση.


Ο διακόπτης στο διπλανό κύκλωμα, όπου R1=R2=R, είναι ανοικτός, ενώ η πηγή έχει ΗΕΔ ίση με Ε με αμελητέα εσωτερική αντίσταση. Σε μια στιγμή κλείνουμε το διακόπτη δ.
i)  Αμέσως μετά το κλείσιμο του διακόπτη η ένδειξη του αμπερομέτρου είναι
α) Ιο=0,       β) Ιο=Ε/2R,     γ) Ιο=Ε/R
ii)  Η ΗΕΔ από αυτεπαγωγή, η οποία θα εμφανιστεί στο πηνίο με το κλείσιμο του διακόπτη είναι ίση με:
α) Εαυτ=0,    β) Εαυτ= ½ Ε , γ) Εαυτ=Ε.
iii)  Η ένδειξη του αμπερομέτρου σταθεροποιείται στην τιμή:
α)  Ι=Ε/R,      β) Ι=2Ε/R,      γ) Ι=Ε/2R

Τρίτη 12 Ιουνίου 2012

Κινούμενος αγωγός σε συνδυασμό με πηγή.

Η διάταξη του σχήματος είναι οριζόντια και βρίσκεται μέσα σε ένα κατακόρυφο ομογενές μαγνητικό πεδίο έντασης Β=1Τ. Δίνονται Ε=4V,r=2Ω, R1=R2=2Ω, οι υπόλοιποι αγωγοί δεν έχουν αντίσταση, ενώ ο αγωγός ΑΓ έχει μήκος ℓ=0,5m. Σε μια στιγμή, με το διακόπτη ανοικτό, ασκούμε μια σταθερή οριζόντια δύναμη F=1,5 Ν στον αγωγό ΑΓ, όπως στο σχήμα, οπότε αρχίζει να κινείται οριζόντια, χωρίς τριβές με τους αγωγούς xx΄και yy΄. Τη στιγμή που η ταχύτητα του αγωγού ΑΓ γίνεται ίση με υ=8m/s κλείνουμε το διακόπτη δ.
Να βρεθούν:
 α) Η ισχύς της πηγής και    
 β) Ο ρυθμός μεταβολής της κινητικής ενέργειας του αγωγού ΑΓ,
  Στις εξής δύο περιπτώσεις:
 i) Ελάχιστα πριν το κλείσιμο του διακόπτη.
 ii) Αμέσως μετά το κλείσιμο του διακόπτη.

Τρίτη 24 Απριλίου 2012

Λειτουργία συσκευής και αλλαγές κυκλώματος.

Στο παρακάτω κύκλωμα ο λαμπτήρας Λ λειτουργεί κανονικά, όταν V=70V, R1=5Ω, R2=10Ω, R3=6Ω, R4=4Ω, ενώ η ένδειξη του ιδανικού αμπερομέτρου είναι 4Α.

i)   Να βρεθεί η τάση VΑΒ και την ισχύ στον αντιστάτη με αντίσταση R1.
ii)  Τα στοιχεία κανονικής λειτουργίας του λαμπτήρα.
iii) Ποια η ένδειξη του αμπερομέτρου, αν ξεβιδώσουμε τον λαμπτήρα από την βάση του και τον αφαιρέσουμε από το κύκλωμα.
iv) Αντί να ξεβιδώσουμε τον λαμπτήρα, συνδέουμε με ένα αγωγό χωρίς αντίσταση τα σημεία Α και Β. Ποια θα είναι τώρα η ένδειξη του αμπερομέτρου;


Κυριακή 18 Μαρτίου 2012

Δυναμικό - διαφορά δυναμικού και ένδειξη βολτομέτρου.

Τι ονομάζουμε δυναμικό; Αναφερόμενοι σε ένα μονωμένο φορτισμένο αγωγό ορίζουμε το δυναμικό V=q/C, όπου q το φορτίο του αγωγού και C η χωρητικότητά του. Αυτό το δυναμικό μπορεί να «μετρηθεί» από ένα βαθμονομημένο ηλεκτροσκόπιο, όπως στο παρακάτω σχήμα.

Συνδέοντας τον αγωγό με το ηλεκτροσκόπιο, φορτίζονται τα φύλλα του και απωθούνται. Αν λοιπόν το έχουμε εξαρχής βαθμονομήσει, ανάλογα την εκτροπή, μπορούμε να «διαβάσουμε» το δυναμικό της σφαίρας.

Η συνέχεια σε pdf.  ή με κλικ εδώ.


Τρίτη 28 Φεβρουαρίου 2012

Μέτρηση αντίστασης. Το πείραμα σε power point με διαδοχικές ερωτήσεις - βήματα.


Μέτρηση αντίστασης

Στόχοι: Η πραγματοποίηση απλού ηλεκτρικού κυκλώματος, ο τρόπος σύνδεσης αμπερόμετρου – βολτόμετρου για την εύρεση της τιμής της αντίστασης, η ανάγνωση των ενδείξεων, η διαπίστωση της επιτυχίας της μέτρησης.

Σε κουτί από φιλμ τοποθετούμε αντιστάτη 10Ω 15W, που να μπορεί να περάσει ρεύμα μέχρι 1 Α χωρίς υπερθέρμανση του αντιστάτη. Ο αντιστάτης κλείνεται στο κουτί, ώστε να μην διακρίνεται η τιμή της αντίστασης.

Πραγματοποιούμε το κύκλωμα του σχήματος.

Από τις ενδείξεις του βολτομέτρου και του αμπερόμετρου (π.χ.V=10V, I=1A) υπολογίζεται η τιμή της αντίστασης (R=10Ω).

Στη συνέχεια βγάζουμε τον αντιστάτη από το κουτί και διαπιστώνουμε την ακρίβεια ή όχι της μέτρησης.

Στη τάξη διανέμεται φύλλο εργασίας για την πειραματική δραστηριότητα, ερωτήσεις και άλλες εφαρμογές.

Το πείραμα σε power point στο slideboom επιτρέπει να "πέφτουν" στην οθόνη οι διαδοχικές ερωτήσεις - βήματα



Κυριακή 5 Φεβρουαρίου 2012

Β΄ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ ΣΤΟ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΠΕΔΙΟ - ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ

Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ – ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ ΣΤΟ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΠΕΔΙΟ - ΓΕΝΑΡΗΣ 2012
( ΔΙΑΡΚΕΙΑ 3 ΩΡΕΣ )


ΘΕΜΑ 1ο
1. Ένα πρωτόνιο, αφήνεται ελεύθερο μέσα στο ομογενές ηλεκτρικό πεδίο που δημιουργούν οι φορτισμένοι οπλισμοί ενός επίπεδου πυκνωτή, πάνω στον θετικό οπλισμό, και στη συνέχεια κινείται μόνο με την επίδραση του πεδίου αυτού. Αν ℓ η απόσταση μεταξύ των οπλισμών, ποιο από τα διαγράμματα που ακολουθούν περιγράφει σωστά το διάστημα που διανύει το πρωτόνιο αυτό σε συνάρτηση με το χρόνο ;
Τα θέματα εδω
Οι απαντήσεις εδω

Κυριακή 11 Δεκεμβρίου 2011

μια διδακτική προσέγγιση της ενότητας "ταλαντώσεις"


Προτεινόμενες Εργασίες
1. Να καταγράψετε τους νομούς της Ελλάδος όπου γίνεται αντιληπτή η παλίρροια του Ευρίπου
  Να σχεδιάσετε έναν από τους χορούς των μελισσών
3   Να προσπαθήσετε να βρείτε την, κατά κυριολεξία, σημασία της φράσης: “καιρός φέρνει τα λάχανα καιρός τα παραπούλια”
4   Να βρείτε τη σχέση ταλάντωσης και αθλημάτων όπως:
·        το άλμα επί κοντώ
·        το άλμα εις ύψος
·        οι καταδύσεις

                          ταλαντώσεις ...



Παρασκευή 21 Οκτωβρίου 2011

Ένα παρ' ολίγον test...

1)  Σε ένα σημείο Ο βρίσκεται ένα φορτίο Q. Στο σημείο Β αφήνουμε ελεύθερο ένα σωματίδιο Σ που φέρει αρνητικό φορτίο – q1 και παρατηρούμε ότι κινείται και μετά από λίγο φτάνει στο σημείο Α.  Δίνεται ότι (ΟΑ)=(ΑΒ).
α) Να σχεδιάστε τη δύναμη  που δέχεται το σωματίδιο στο Β, καθώς και την ένταση του πεδίου στο Β.       
β)  Ποιες προτάσεις είναι σωστές και ποιες λάθος.
i) Η κίνηση του σωματιδίου από το Β στο Α είναι ευθύγραμμη ομαλά επιταχυνόμενη.
ii) Αν η δύναμη που δέχεται το σωματίδιο στο σημείο Β έχει μέτρο F, στο σημείο Α έχει μέτρο  2 F.
iii) Αν το φορτίο στο Ο ήταν διπλάσιο (2Q), τότε η ένταση του πεδίου στο Β θα ήταν διπλάσια.
Να δικαιολογήσετε τις απαντήσεις σας.
2) Δίνονται δύο σημειακά φορτία και στο  σχήμα έχουν σχεδιαστεί οι δυναμικές γραμμές του ηλεκτρικού πεδίου που δημιουργoύν.
i) Ποιο το πρόσημο κάθε φορτίου;
ii) Αν η ένταση του πεδίου στο σημείο Α έχει μέτρο
ΕΑ=1000Ν/C, τότε στο σημείο Β θα έχει μέτρο:
α) 700Ν/C,  β) 1000Ν/C,   γ)  1400Ν/C
Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.
iii) Στο σημείο Α φέρνουμε ένα αρνητικά φορτισμένο σωματίδιο. Να σχεδιάστε στο σχήμα τη δύναμη που δέχεται από το πεδίο.
iv) Αν στο σημείο Α φέρουμε φορτίο q3= -2μC, υπολογίστε το μέτρο της δύναμης που δέχεται από το πεδίο.
Μονάδες (4+3+3δ)+(2+4+2+2)=20
Υ.Γ. Τελικά άφησα το τμήμα, εξαιτίας αλλαγής στο πρόγραμμα που επέβαλε η απόσπαση συναδέλφου, οπότε το test δεν μπήκε…